אתר שירות הדוא"ל הותיק you-got-mail.co.il, ביצע לאחרונה סקר על המשתמשים בשירותיו.
הסקר גילה כי 70% ממשתמשי הדואל הן נשים. בנוסף, אישה שולחת בממוצע 2 הודעות על כל הודעה ששולח גבר. מנכ"ל you-got-mail.co.il אומר: "אני לא חושב שזו סוגייה של פטפוט, אלא של יכולת להתבטא, ואת זה כולם יודעים, נשים פשוט עושות יותר טוב".
למידע נוסף: מנכ"ל you-got-mail: טום הנקס 555-7777
נכון, ההודעה הראשונה מעניינת אתכם כבעלי האתר, וללא ספק המידע שמפורט בה מתאר טוב יותר לקורא מדוע השירות שלכם כל כך טוב. הבעיה היחידה איתה, היא שהיא פשוט לא מעניינת… ולכן אף עיתונאי שלא נכחתם בבת המצווה של בתו, לא יפרסם אותה.
כדי להכין את ההודעה השניה, היה עליכם לבצע בדיקה קצרה ולחפש משהו מעניין שאתם יודעים, ואנשים אחרים ישמחו לדעת. אמנם אין שום הסבר רציונאלי מדוע כדאי לחתום אצלכם לשירות הדוא"ל ולא אצל המתחרים, אך בפעם הבאה שמישהו יחשוב על פתיחת חשבון חדש, הוא יזכור את האתר שלכם ולכן יקליד את כתובתו בדפדפן.
המסקנה שלכם צריכה להיות כי כל אדם עם כישרון כתיבה בסיסי והרבה מחשבה ודפים מקומטים, יכול לכתוב הודעה לעיתונות שתדליק זיק בעיניים של הכתבים.
האם וכיצד לשלב ויז'ואל בדוברות ויחסי ציבור
ויז'ואל הוא המונח המקצועי לתמונה, איור או כל דבר אחר שאינו טקסט וילווה את הכתבה. לאחר ניסוח ההודעה לעיתונות, צרפו ויז'ואל כלשהו, כמו תמונת המוצר הייחודי שנמכר רק באתר שלכם, צילום מסך של דף הבית, צילום שלכם חוגגים את הנפקת האתר בנאסדק וכדומה.
אם אתם שולחים את ההודעה בדוא"ל לכתב, צרפו קובץ תמונה שאתם חושבים כי הוא עשוי לפרסם. ודאו כי אינכם שולחים לו קובץ תמונה ענק שיסתום לו את התיבה. שלחו לו קובץ מוקטן רזולוציה והציעו לו בהודעה האישית, לשלוח לפי בקשתו קובץ תמונה איכותי יותר.
האם להשתמש במשרד יחסי ציבור?
בין עיתונאים ומשרדי יחסי ציבור יש מערכת יחסים ארוכה של אהבה-שנאה. העיתונאים אוהבים כאשר היחצנים שולחים להם "אייטמים" מעניינים עליהם יכתבו, ושונאים אותם כאשר אלו מציפים אותם בהודעות שלא מעניינות אף אחד, מלבד לקוחות היחצנים עצמם.
אנשי יחסי הציבור דואגים להדליף לעיתונאים מידע מעניין שיעזור להם בכתבות ובתחקירים, גם בנושאים שאינם קשורים ללקוחותיהם. כך, הכתב "מרגיש חייב" ליחצ"ן, ויחזיר לו טובה בכתבה על לקוח שלו בהזדמנות הבאה.
אם אתם מעסיקים
משרד יחסי ציבור, התייעצו עימו כיצד להפוך את אתר האינטרנט שלכם לאייטם. אם אינכם עובדים עם משרד יח"צ, אתם בהחלט יכולים לכתוב הודעות לעיתונות בעצמכם.
דוברות והתקשורת הכתובה
ישראל היא מדינה של ארבעה עיתונים: ידיעות, מעריב, הארץ וישראל היום. לכל אחד מדור מחשבים ואינטרנט, לכל אחד מספר מצומצם של כתבים שיהיו מוכנים לכתוב עליכם.
אך תהיה זו טעות לחשוב שרק במדור המחשבים כותבים על אתרים מעניינים באינטרנט. אם למשל יש לכם אתר בנושא ניתוחים פלסטיים, אין כמו מוסף הנשים ומוסף התרבות בכדי לנסות ולעודד את העיתון לכתוב עליכם. חשבו מה מעניין באתר שלכם, ואילו מדורים או מוספים יכולים לכתוב עליכם.
הצעד היעיל ביותר, הוא מציאת הכתב המתאים ושידולו לסקר את האתר. אם אתם מנויים רק לעיתון אחד, גשו לספריה העירונית למחלקת כתבי-עת ועלעלו בעיתוני השבוע האחרון. רשמו לעצמכם שמות של כתבים שעסקו בנושאים הקשורים ישירות או בעקיפין לאתר שלכם, ופנו אליהם ישירות.
פנייה לכתב איננה מסובכת כפי שאתם חושבים. כל שעליכם לעשות הוא להתקשר למערכת העיתון (מספרי הטלפון של כל מערכות העיתונים נמצאים בעמוד
אתרי עיתונים), ולבקש את הכתב. ללא הסברים וללא תירוצים, תועברו אליו ותגלו כמובן… שהוא לא נמצא כעת. לכן, בשיחתכם עם מרכזיית מערכת העיתון, בקשו מראש לדעת מהי השלוחה של הכתב, כדי לחסוך לעצכם את "פער התיווך" בנסיון הבא.
במקביל ליצירת הקשר עם הכתב, שלחו פקס למערכת עבור מדור או מוסף מסוים. מזכירת המערכת תדאג להעביר את הפקס לעורך, שיחליט בעצמו אם לתת לכתב זה או אחר, לבדוק אם יש כאן פוטנציאל לידיעה או כתבה.
יחסי ציבור ודוברות בנושאי עסקים וכלכלה ונושאים ממוקדים
אם אתם פונים לכמה עיתונים או מדורים שונים, אל תתעצלו בשליחת אותה ההודעה. מדור העסקים בעיתון ישמח לקבל הודעה עם נתונים מספריים של צמיחה, נתחי שוק וכו', בעוד מדור התרבות יתעניין בשינוי בסגנון החיים שהמוצר שלכם יוצר. לכל סוג של מדיה (והמהדרין מוסיפים: לכל כתב) סגננו את ההודעה כך שתמשוך אותו ותעניין אותו ואת קוראיו.
אל תשלחו רק לארבעת הגדולים. נכון, ידיעות, מעריב הארץ וישראל היום הם העיתונים המובילים, ואין להשוות בין כתבה עליכם במוסף "7 ימים", לבין כתבה במוסף סוף השבוע "דיוקן" של העיתון הלאומי "מקור ראשון", אך המקומונים והעיתונים הפונים למגזרים אינם מופצצים בהודעות לעיתונות כמו כתבי מעריב, ולעיתים כתבה במגזין ממוקד כמו מסע אחר, שווה יותר מאזכור במוסף "גלריה" של הארץ.
למי עוד כדאי לפנות?