מעבר לעלויות הכבדות של העסקת מספר יועצים שונים, בעסקים בינוניים וגדולים ניתן בקלות להפריד בין המחלקות בעוד שבעסקים קטנים ופשוטים ישנה חפיפה בין התחומים כאשר מנהל הרכש הוא גם מנהל השיווק והמכירות ולעיתים גם מנהל הכספים. במצב זה ייעוץ עסקי מתאים יותר ויספק ניתוח דיסציפלינארי אשר ייתן מענה כולל לעסק. יועץ שיווקי אשר יספק שירותי ייעוץ עסקי לעסק קטן, עשוי לבנות תוכנית שיווקית בעלות של 200 א' ₪ מבלי שבדק בכלל שמבחינה תזרימית יוכל העסק לעמוד בהוצאה שכזו.
ליווי עסקי או ייעוץ עסקי?
ההבדל העיקרי בין ליווי עסקי לבין ייעוץ עסקי הינו בעיני המתבונן ובפרשנותו האישית. בעוד שחלק מהיועצים יאמרו כי מדובר במינוחים שונים לאותו השירות, אחרים יבחינו בין ייעוץ עסקי לבין ליווי עסקי ויטענו בתוקף כי מדובר בשירותים שונים. על פי גישה זו, ייעוץ עסקי מתחיל ומסתיים בניתוח בעיה עסקית מסוימת, בחינת דרכים שונות להתמודדות והצעת החלופות הטובות ביותר, בעוד שבליווי עסקי ימשיך היועץ עם העסק גם במסגרת יישום האסטרטגיה שנבחרה ויסייע למנהלים במסגרת ייעוץ שוטף. בשורה התחתונה, אין הגדרה ברורה וכל אחד יכול לבחור לעצמו את המינוח המתאים עבורו. לראייתנו, ליווי עסקי מצביע יותר על מעורבות בתהליך בעוד שייעוץ עסקי הינו פרויקט מוגדר בן 3-4 חודשיםשבסופו מעביר היועץ נתונים ומצגת למנהלי העסק ועובר לפרויקט הבא.
איך מתנהל התהליך של ייעוץ עסקי?
לכל פרויקט של ייעוץ עסקי ולכל יועץ עסקי יש מאפיינים ייחודיים אולם למרבית היועצים ישנה מתודולוגיה דומה. על פי רוב נפגש היועץ עם הלקוח פעם עד פעמיים בשבוע במשך תקופת איסוף הנתונים, הגדרת הבעיה וניתוח הסביבה. פגישות אלו משמשות להעברת אינפורמציה והדרכות בהתאם לצרכי הלקוח. פגישות אלו עשויות להימשך גם לאחר סיום הצגת המסקנות, וזאת המסגרת ייעוץ עסקי וליווי שוטף. יחד עם זאת, מרבית העבודה מתבצעת הלכה למעשה בין הפגישות הללו כאשר היועץ מנתח את הסביבה והשוקים בהם פועל הלקוח והלקוח עושה שיעורי בית שביקש היועץ. חשוב שהלקוח ירגיש, לאורך כל תקופת הייעוץ העסקי ואף לאחריה, שהיועץ שותף למטרות ולדרך, בעיתות קשיים והצלחות, וסיום התהליך מתרחש רק אחרי שהיועץ והלקוח יחדיו מסכימים שהמטרות שהציבו לעצמם בתחילת הייעוץ העסקי הושגו.