ניהול עסק והתווית אסטרטגיות וטקטיקות אינם דברים שכדאי להקל בהם ראש. עסק בריא הוא עסק שמנוהל היטב וישנה חשיבה עסקית ברורה מאחורי כל ההיבטים הקריטיים שלו. עם זאת, מובן שלא מדובר בדבר פשוט או שתמיד זוכרים הכל – לא רק את הנושאים הבוערים אלא גם את השגרתיים, אלא המהווים את עמודי התווך להתנהלות התקינה. בנוסף, נטייה אנושית טבעית היא לעסוק ברמת הטקטיקה ולא ברמת האסטרטגיה, זה פשוט קל לנו יותר לעסוק במוחשי ובנוכחי מאשר בערטילאי וברחוק. אבל אם אתם קוראים באתר זה, אין ספק שנהירה לכם חשיבותה של האסטרטגיה העסקית.
מהי אם כן תכנית עסקית?
תכנית עסקית היא מסמך הפורט את פעילות העסק תוך התייחסות לסביבתו העסקית ולמטרותיו העתידיות, ומתרגם את המטרות הללו לאסטרטגיות ולקווי פעילות מנחים, וכמובן למודל עסקי ותחזית פיננסית.
מה כוללת תכנית עסקית?
- הגדרת ה-DNA של העסק – על מנת לייצר אישיות ברורה יש לשמור על בהירות בנוגע למהות העסק – מה מציעים, מהן האיכויות והתועלות ללקוח, מהם החזון והערכים שבבסיס העסק ומהן מטרותיו.
- סקירת שוק – תחילת תהליך הכנת התכנית מחייב הכרה מעמיקה של הסביבה העסקית – מגמות, מתחרים, איומים והזדמנויות, פתרונות דומים, אופי הלקוחות הפוטנציאלים ומגמות בקרבם. כמובן שהדיון איננו רק איכותני אלא גם כמותני- מה גודל השוק, מה קצב הצמיחה, אילו סגמנטים צומחים ודועכים, ועוד.
- התווית אסטרטגיה – אסטרטגיית שיווק ומכירות מהווה סוגיה מרכזית: אל מי נכון לפנות, מתי וכיצד? מהם האלמנטים הקריטיים להצלחה בענף וכיצד מבססים את אלה החסרים לעסק? עם מי כדאי וניתן לשתף פעולה? כאן עולה חשיבות מכרעת לחשיבה יצירתית מחוץ לקופסא. נרצה להיות ייחודיים, לזהות נישות שאינן מטופלות או הזדמנויות נוצצות. הדבר מצריך כמובן חשיבה מעמיקה ושאילת שאלות מורכבות. אסטרטגיה כוללת גם את המודל העסקי – כיצד נרצה לייצר הכנסות, איך נכון לתמחר את השירותים, ואילו שירותים בכלל יש לתמחר?
- תכנון כח אדם נדרש – מיהם בעלי התפקידים הנדרשים למימוש האסטרטגיה, מתי יש לגייסם ומהם תחומי אחריותם?
- תכנית פיננסית – לאחר שביססנו את הסוגיות האסטרטגיות, יש לתרגם אותן למודל פיננסי. לצורך כך יש להניח הנחות מבוססות ככל הניתן לגבי: צפי ההכנסות על פי קווי מוצרים וקהלי יעד, צפי ההוצאות לפי מחלקות עסקיות ועל פי אבני דרך מהותיות, צפי ההשקעות על פי תחומים ועל פי היעדים האסטרטגיים. מידול יסודי ונכון יאפשר בניית תחזיות לדו"חות הפיננסיים ובירור גובה ומועדי הזרמת השקעות נדרשות לעסק – וכמובן צפי החזר ההשקעה.
אז מה הופך תכנית עסקית כזו לתכנית טובה?
היותה בהירה, יסודית, יישומית, מציאותית ויצירתית. מתכננים לפתוח עסק, חושבים לפתוח מסעדה, להקים סטארט-אפ, או עומדים לצאת לשוק עם אפליקציה חדשה? אתם חייבים תוכנית עסקית.
בהצלחה!