אבחון ארגוני
כאשר רוצים לבחון את הארגון מבפנים יש צורך באבחון ארגוני. אבחון ארגוני נעשה על ידי כניסה לסביבה הארגונית, איסוף נתונים, עיבוד הנתונים, מתן משוב למזמיני האבחון והצעות לפתרון בעיות אם קיימות. אבחון ארגוני נעשה בדרך כלל על מנת לבדוק האם יש צורך בשינוי בארגון או לקראת שינוי מתוכנן כגון שינוי במבנה הארגוני, כניסת מנהל חדש, מיזוג עם חברה אחרת ועוד. לפעמים יש צורך באבחון ארגוני בגלל שינוי שלילי בתפוקות הארגון, התמרמרות ותסכול של גורמים בארגון המשפיעים על תהליכים, או בעקבות אירוע חריג. אבחון ארגוני נערך לרוב ע"י גורם חיצוני קרי יועץארגוני. הכלים העומדים לרשות היועץ בתהליך של ייעוץ ארגוני לצורך איסוף נתונים הם: תצפיות, ראיונות ושאלונים. בדרך כלל יועץ הארגוני העורך אבחון ארגוני הוא חיצוני לארגון ונשכר ע"י הארגון למטלה זו.