במשך שנים ארוכות מתנהל במחוזותינו ויכוח בעניין שתי אסטרטגיות כלכליות הנוגעות למס החברות הישראלי – מהצד הימיני, הקפיטליסטי, טוענים שמס החברות בישראל גבוה מאוד ומונע מחברות זרות לעבוד בארץ ומחברות ישראליות לצמוח. בצד השמאלי, הסוציאליסטי, טוענים שעדיף לקחת מס יותר גבוה מחברה גדולה, שמקבלת גם ככה לא מעט הטבות מס בצורות שונות, מאשר לקחת כסף מהעובדים והאזרחים, ולכן יש לדאוג שמס החברות יהיה גבוה.
בשנים האחרונות שיעור מס החברות בישראל עומד על 26.5%, אחרי שעלה מ-25%. עם זאת, חברות שעומדות בקריטריונים של חוק עידוד השקעות הון, דוגמא חברות תוכנה וחברות תעשייתיות שמייצאות לחו"ל, נהנות מקיזוזים מסוימים שמביא אותן לשלם מס חברות בגובה של 25%. בעבר מס החברות עמד על לפחות מ-60%, כאשר בשנות השמונים ירד לסביבות 35% ובשנות האלפיים ירד לאזור ה-25%. בהמשך כתוצאה מהמשבר הכלכלי של שנת 2008 נקבע שמס החברות ירד כל שנה עד שיגיע ל-18%, אך בעקבות לחץ ציבורי הוחלט שלא לעשות כך, אלא לעלות אותו במעט.
כאשר מסתכלים על כלל העולם, אזי שישראל עומדת בהחלט במקום טוב באמצע. ישנן מדינות כגון קפריסין, אירלנד, סרביה, בולגריה, בהן משלמים מס חברות פחות מ-15 אחוז, יש מדינות כמו פולין, סלובקיה, הונג קונג, רוסיה, רומניה, פורטוגל ועוד, בהן משלמים 25 אחוז ומטה, ויש מדינות בהן משלמים הרבה יותר מ-26.5%, למשל גרמניה, הודו, צרפת, ברזיל, הולנד, ארה"ב.
מס חברות הוא למעשה מס שמוטל על ישויות משפטיות נפרדות, בדומה למס שמוטל על אנשים בודדים, כך מוטל מס על רווחי חברות. חשוב להבהיר, שמס זה מוטל בלי קשר למס שמוטל על כל אחד מבעלי החברה כאדם פרטי וכן המס שמוטל על הדיבידנדים שהחברה מעניקה לבעלי המניות שלה. בדומה למדינות רבות בעולם, מס החברות בישראל מוטל במספר רמות, החל מרמת המדינה ומטה ועל פי חוקי המדינה.
החשיבות המרכזית של מס חברות הוא שהחברה תחזיר "משהו" למדינה בה היא יושבת. זה נכון לגבי מצבים בהם החברה יושבת בארץ מוצאה או לגבי מצבים בהם היא מקימה מרכז בארץ אחרת ונהנית מהשירותים שלה. בעשרים-שלושים שנה האחרונות, בעקבות האצת הגלובליזציה בעולם, חברות רבות בוחרות היכן להקים מרכזים על פי מס החברות שהן אמורות לשלם. מה שהוביל להפחתה משמעותית של מס זה במדינות רבות, במטרה למשוך אליהן את אותן חברות בינלאומיות.
היתרונות של הפחתת מס חברות בצורה כזו הן, שאותן מדינות מצליחות למשוך אליהן חברות זרות, שמשקיעות במדינה, בונות מרכזים ומפעלים, מגייסות כוח אדם מקומי ולוקחות חלק פעיל בכלכלה המקומית.
החסרונות הן שאותן חברות משלמות מס מאוד נמוך ולכן המדינות כמעט ולא נהנות מרווחי החברות, הרבה פעמים הפחתת מס חברות מסמל נגיסה בכוחן של המדינות אל מול חברות בינלאומיות, וכאשר מסתכלים על השורה התחתונה, המס שהחברה משלמת הוא אפסי לעומת הרווחים שלה ומידת התועלת שהיא מכניסה למדינה. מה עוד שבלא מעט מקומות, אותן חברות גורמות לפגיעה קשה בתחרות המקומית, ותשלום מס נמוך רק משרת אותן ולא את השוק המקומי.
מהי אסטרטגיה שיווקית אסטרטגיה שיווקית הינה רצף הפעולות אשר צריך ארגון לבצע בכדי לקדם את…
רק לאחר שתשלמו עשרות ומאות אלפי שקלים ליועץ אסטרטגי, תגלו אם הייתה זו השקעה מוצלחת…
החברות לייעוץ אסטרטגי הפועלות בארץ, זול זה לא הולך להיות… בארץ פועלות בין 5-10 חברות…
חברת מקינזי הינה חברת הייעוץ הגדולה בעולם מקינזי נשכרת בשל הסיבות הנכונות וגם הלא נכונות…
חברת שלדור הינה חברה ישראלית מוערכת לייעוץ אסטרטגי היתרונות בעבודה עם חברת שלדור לעומת חברה…
שלושה שלבים פשוטים של תכנון יובילו אתכם לאסטרטגיה מנצחת תכנון אסטרטגי מורכב משלושה חלקים: ניתוח…