מתוכננת לכם נסיעה ארוכה מאוד וזה זמן מצוין לבדוק את הרכב טרם היציאה לדרך. אתם לוקחים את הרכב למוסך שיעבור בדיקה מקצועית ויסודית לוודא שהכול תקין והנסיעה תעבור בצורה חלקה וללא בעיות. במוסך מתגלות כמה בעיות ואתם מאשרים לתקן אותן.
על הדרך אתם מנסים לחשב מהו מסלול הנסיעה האפקטיבי והקצר ביותר עבורכם, במטרה להגיע ליעד.
פיתוח ארגוני לא שונה מהדיאגנוזה והטיפול שדאגתם לבצע ברכב שלכם, במטרה להגיע ליעד בצורה אפקטיבית.
ארגון חייב להיות בשינוי ובהתפתחות מתמדת במטרה לשפר את היכולות, לפתור בעיות ולהגיע למטרות. תהליך של פיתוח ארגוני מבוסס על למידה, על הסתכלות מעמיקה פנימה והתמודדות פנים וחוץ ארגונית. יש שיאמרו שזה תהליך הוליסטי, הבוחן כל נקודה ונקודה בתוך הארגון ומחוצה לו. כמו בטיפול הוליסטי, גם לארגון שלכם יש כמה נקודות רגישות המצריכות טיפול.
מה זה פיתוח ארגוני?
פיתוח ארגוני מאפשר ליישם תכנית אסטרטגית מדויקת בסביבה הארגונית, המאפשרת לזהות מהיכן ניתן לצמוח ומה צריך לשפר בארגון .
העובדים הם הכוח המניע של הארגון, ההון האנושי הם שמניעים את הארגון כולו והמערכות הפועלות בתוכו. פיתוח ארגוני מאפשר לשפר מדדים ולייעל ברמה האפקטיבית ביותר את כל המערכת, במטרה להגיע ליעדים.
בתהליך זה למדים על יכולות העובדים, מציגים חזון ארגוני ואיפה אנחנו נמצאים ביחס אליו, האם החזון משותף לכלל עובדי החברה שכולם שותפים לו, האם ישנם פערים בין היעד לבין המצב הקיים.
תוך כדי מבט פנימה לתוך הארגון, ניתן לשפר את מערך העובדים והיחס בין סגל ההנהלה לבין העובדים, שיפור וגיבוש עבודת צוות בצורה יעילה והרמונית יותר, הגדרות ברורות של סמכויות ותפקידים, ליווי תהליכים אישיים, מחלקתיים וכלל ארגוניים.
מבט מחוץ לארגון בתהליך של פיתוח ארגוני מאפשר פיתוח אסטרטגיה ארגונית, ברמת המכירות והשיווק, התנהלות מול ספקים, רמת שירות הלקוחות וההכרה בשוק.
בתהליכים אלו הדגש העיקרי הינו מיצוי ההון האנושי, האפקטיביות והיעילות, תוך ניצול המשאבים העומדים לרשות הארגון.
אם כך, פיתוח ארגוני נועד לממש את מטרות ויעדי הארגון, שיפור תהליכים בארגון המתבצע לאחר אבחון מעמיק המתמקד בשיפור הפעילות השוטפת של הארגון.
מהו ניהול ארגוני ולמה אתם חייבים את זה?
כל ארגון חייב ניהול נכון, שכן זה המפתח להצלחת העסק. ניהול ארגוני כולל את המאמצים הנעשים בארגון במטרה ליצור התאמה בין כל חלקי הארגון בדרך להשגת המטרות והיעדים של החברה.
ראשית, מה זה ארגון?
ארגון בהגדרתו הוא מאגד חברה אנושית, או ישות חברתית בעלת מטרה משותפת אשר פועלת להגשמתה בשיתוף פעולה.
ארגון שמנוהל היטב יאפשר סדר והגדרת תפקידים במטרה למקד את כלל העובדים בביצוע תפקידם בצורה ממוקדת ויעילה. כאשר עובד יודע מראש מה התפקיד המוגדר לו, הוא יוכל לבצע את עבודתו בזמן קצר יותר ובצורה ממוקדת ובכך לייעל את התפוקה.
כל ארגון צריך לבדוק את עצמו מבחינת מבנה היררכי וחלוקת תפקידים ברורה.
– האם עובדי החברה מודעים להגדרת התפקיד שלהם?
– האם בכל צוות או מחלקה יש מנהל או שהעובדים פועלים בצורה עצמאית?
– האם יש זמן מוגדר לביצוע פעולות ומשימות?
ניהול ארגוני בעל השפעה רבה על צוות העובדים בארגון, על הרצון והמוטיבציה שלכם וכמובן על ההספק והתפוקה.
חשיבות מבנה ארגוני היררכי
מבנה ארגוני היררכי מייצג את פירמידת הארגון בדרך מפורטת ומסודרת, על פיה מוגדרים כל תפקידי העובדים בחברה, ויחסי הגומלין ביניהם בצורה היררכית.
מטרת המבנה הארגוני לשפר את פעילות הארגון בכל המחלקות, ע"י ניהול משאבי אנוש מדויק ופרטני.
בעזרת מהלך זה נוצרת תשתית חזקה, מבנה יציב ומאורגן – עליו מתקיימות כל פעילויות הארגון.
יחד עם זאת, אם פעם היה נהוג שהפרמידה תהיה גבוהה עם המון שכבות של דרגי ניהול שונים, כיום ישנם ארגונים המנסים "לשטח" את הפירמידה. לקדם ולתגמל עובדים על פי מדדי ההצלחה שלהם ולא על פי התפקיד, או המעמד שלהם במבנה ההיררכי בארגון.
מתוך כך, מתגברת המוטיבציה של עובדים בדרגות נמוכות יותר, ועצם היותם "בתחתית" הפירמידה לא מונעת מהם לזכות בהערכה הראויה.
ניהול ארגוני – ההון האנושי החשוב בארגון
בכל ארגון נמצא חוד החנית, הלוא הוא ההון האנושי. כיצד נוכל לנהל ארגון בצורה נכונה ולמקסם את התפוקה מהעובדים?
תקשורת לא יעילה בין מנהלים לעובדים או בתוך צוות העובדים עלולה לגרום להפסדים רבים לחברה, הן ברמה הכלכלית והן מבחינת איבוד לקוחות וספקים.
ניהול ארגוני מעודד פתיחות ושקיפות בין מנהלים לעובדים, מעניק לעובדים קול ונותן להם תחושה של חשיבות ומעורבות בארגון.
ישנם שלושה נושאים מרכזיים באמצעותם ניתן למקסם את מוטיבצית העובדים בארגון:
- שייכות – תחושת השייכות של עובדים לארגון, התחושה שהם חלק ממשפחה, "בורג חשוב במערכת" – תורמת למוטיבציה ולמיקסום התפוקה בעבודה. עובדת המרגישה שמקום העבודה הוא הבית השני שלה, שהיא חלק משמעותי בארגון ולא משנה באיזה מעמד היא, תגיע לעבודה עם חיוך בכל בוקר במטרה לתרום את חלקה בהצלחה המשותפת. עובדים שמרגישים שייכים, יצירתיים יותר ותורמים רעיונות ותובנות משלהם.
- קידום והתפתחות – עובדים שמשקיעים במקום עבודתם מרגישים הרבה יותר מתוגמלים ומוערכים כאשר הם יודעים שבאופק ממתינה להם האפשרות להתפתח ולהתקדם בתפקיד. התחושה שעובד בתפקיד זוטר עם אופק להתקדם בעתיד לתפקיד מתקדם יותר, תחדיר מוטיבציה ורצון ובכך תגביר את היעילות שלו בעבודה. לימודים על חשבון מקום העבודה זו גם דרך מצוינת לגרום לעובד להתפתח על אף שהוא נשאר באותו תפקיד.
- תגמול כספי – כאמור, כסף זה אמצעי מצוין להוכיח לעובד כי המאמץ שלו מוערך ע"י הארגון וזה משתלם לו גם ברמה הכלכלית.
ייעוץ ארגוני – מלווים את הארגון להצלחה
מטרתו של תהליך ייעוץ ארגוני הוא לסייע לארגון כולו לצמוח ולהגיע לתוצאות טובות יותר.
עבודה מול יועץ ארגוני מקצועי תורמת בכך שהיא מגדירה מטרות ופועלת בסביבת הארגון במספר שלבים:
1. חקר ולמידה על העסק, מה הם הקשיים והאתגרים הקיימים בארגון.
- המלצות ועצות מקצועיות לשיפור ובניית תכנית אסטרטגית.
- קבלת החלטות משותפות, ליווי והטמעת המסקנות וכן השינויים בתוך הארגון.
כלי נוסף שמשתמשים בו בתהליך של ייעוץ ארגוני זה KPI – key performance indicator
בעזרת כלי זה, הארגון יכול למדוד את הביצועים וההישגים שלו ברמת הכמות והאיכות.
ניתן להשתמש בכלי זה למדוד כל מחלקה בנפרד, או את הארגון כולו.
לדוגמא – יצאתם עם קמפיין שיווקי בפייסבוק ואתם מעוניינים למדוד רק את תוצאות הקמפיין. המדד מתבצע במחלקת השיווק בארגון, ולא בארגון כולו. בעזרת מדדים מדויקים ונקודתיים לקמפיין זה תוכלו להגיע למסקנות כמו כמה כסף הוצאתם לעומת ההכנסות, או כמה נרשמים חדשים השגתם וכמה שילמתם על כל נרשם וכד'.
ניתן להשתמש בכלי זה למדוד מעבר להכנסות גם ביצועים אחרים, כגון: מעורבות ברשתות חברתיות, גיוס לידים חדשים, שימוש וירטואלי במוצרי החברה (כמו כמה משתמשים הורידו את האפליקציה שלכם?) ועוד.
KPI הם מדדים ויעדים אותם הצבתם לארגון, ותוצאותיהם יעזרו לכם לשקף את המציאות וללמוד היכן אתם צריכים להשתפר.
היתרונות בייעוץ ארגוני- כיצד זה יתרום לעסק שלכם?
- שיפור ברמת התקשורת בין כל העובדים והצוותים
- העלאה ברמת המוטיבציה של העובדים
- שיפור מעורבות של העובדים ו"הגדלת ראש"
- הגדרת תפקידים מדויקת ויצירת סדר במחלקות
- שיפור רמת שירות הלקוחות
- ניתוח מדדים והפקת לקחים
- הכשרת עובדים ואפשרויות קידום
- שיפור פרודוקטיביות, עבודת צוות ושיתוף פעולה בצוות
- תוכנית עבודה מסודרת
- שיפור בהכנסות העסק
- שיפור במדדים הארגוניים
בעזרת ליווי מקצועי של יועץ עסקי, אלו רק חלק מהסעיפים בהם תרגישו שיפור משמעותי בארגון שלכם.
אנו ב GPS לעסקים מתמחים בפיתוח ארגוני וליוונו עסקים רבים בדרך להצלחה.
אנו נבחן בקפידה את הארגון הן ברמה הניהולית, השיווקית והאסטרטגית. נדע לזהות מה מונע מכם להצליח יותר. נזהה את האתגרים והקשיים שעומדים בפניכם ונדע להמליץ לכם כיצד להשתפר. נלמד את העובדים וצוותי הניהול, נשפר את התקשורת תוך שמירה על יעילות, הגדרות תפקידים וסדר בין כל המחלקות.
נלווה אתכם בתהליכים אישיים, ניישם אסטרטגיה עסקית ונדאג להעניק לכם כלים שיובילו את הארגון למקסום תוצאות והגעה ליעדים.
זכרו כי העובדים הם הפסיפס האנושי שמרכיב את הארגון שלכם. הם חלק מההצלחה שלכם. הערכה, סדר ומתן תשומת לב בצורה נכונה – תביא לתוצאות מתוך המשאבים שכבר קיימים לכם בארגון ובכך כולם יצאו מורווחים.