שיווק רשתי – שיטת שיווק לגיטימית ומצליחה או תרמית פירמידה בינלאומית?
איך עובד שיווק רשתי
הסבר – נניח שכל חבר מצרף שלושה חברים חדשים, כל אחד מהם מצרף שלושה נוספים ובכל שלב ושלב יותר ויותר חברים מצטרפים. בהתחשב בכך שכל חבר חדש רוכש בעצמו ערכת בסיס (סל מוצרים לשימוש או מכירה), גדלות הכנסות הארגון בעקומה חדה ביותר. לאחר שהצטרפו חברים רבים, השוק מתחיל להיות רווי, קשה למצוא קונים למוצרים ואנשים חדשים שיהיו מעוניינים להצטרף – אז העסק מתחיל להתפרק.
האם שיווק רשתי הינו עסק לגיטימי או תרמית פירמידה
איך להיזהר מתרמית פירמידה בתחפושת של שיווק רשתי
-
מהות הארגון הינה מכירת מוצר מוחשי ובעל ערך מהותי במחיר סביר לרכן סופי.
-
יש להימנע ממכירת מלאים רבים למצטרף החדש שאותם הוא יתקשה למכור בתוך זמן סביר.
נקודות עקרוניות נוספות שיש לבחון על מנת להימנע מתרמית פירמידה:
-
אין דרישה לתשלום דמי הצטרפות או שמדובר בסכום קטן בלבד.
-
חברי הארגון מקבלים עמלה גבוההיותר בעבור מכירת מוצרים מאשר בעבור גיוס מצטרפים חדשים.
-
המלאי מוחזק בידי החברה ואילו החברים מוכרים מוצרים ממלאי זה או שמחזיקים מלאי קטן לצרכי הדגמות או חלוקת דוגמיות.
-
מעבר הכספים הינו ישירות בין הארגון ובין החבר ולא דרך שרשרת המגייסים שלו.
מיהן החברות המוכרות ביותר הפועלות באמצעות שיווק רשתי – שיווק רב שכבתי
בעולם פועלות מספר רב של חברות שיווק רשתי. חברות אלו טוענות כי שיטת השיווק הרב שכבתי מאפשר למכור את המוצרים ישירות ללקוח הסופי ובכך לדלג על החנויות והסוכנים אשר גוזרים עמלת תיווך ומייקרים את המוצר עבור הצרכן הסופי. לרוב חברות אלו מפיצות אך ורק דרך שיווק רשתי ולא ניתן למצוא את המוצרים בחנויות. החברות הגדולות והמוכרות שהפועלות באמצעות שיווק רשתי הן הרבלייף (תוספי מזון ומוצרי דיאטה), קירבי (שואבי אבק), סאנריידר (מוצרי קוסמטיקה, מוצרי ניקוי ותוספי מזון), וניקן (מוצרים שונים לשיפור איכות החיים).