Categories: שיווק

תמהיל השיווק – מה הוא כולל, איך קובעים אותו ולמה חשוב לשנות מדי פעם?

חשיבותו של תמהיל השיווק

המודל המסורתי של תמהיל השיווק מורכב מהמוצר, המחיר, המקום ומאמץ המכירה

  • מוצרProduct: שם המוצר,צורה, גודל, אריזה, תמיכה, אחריות, שרות וכל מה שעונה על השאלה- מה המוצר מציע ללקוח
  • מחירPrice: עלות הייצור, מחיר המוצר, אמצעי התשלום, מימון, מדיניות התשלום: מזומן / אשראי/ תשלומים/ מראש/ בדיעבד, הנחות וכל מה שקשור לתמורה שיקבל המוכר מהקונה.
  • מקוםPlace: נקודות מכירה, שיווק ישיר, שיווק לקמעונאים/ סיטונאים, מיקום גיאוגרפי של החנות, מערך הפצה ושאר ההיבטים הקשורים לדרך בה יגיע המוצר ללקוח.
  • מאמץ המכירהPromotion: קידום מכירות, פרסום, יחסי ציבור, תקציב, אתר אינטרנט

במהלך השנים נוספו כמה מרכיבים נוספים:

  • אנשים – People: עובדים בחברה, חברי ההנהלה, צרכנים.
  • תהליך – Process: תהליכי עבודה, מכשור, מעקב אחר תהליכים.
  • עדויות פיזיות –Physical Evidence: לוגו, חולצות ומדים, רכבי חברה, מעטפות, עטים.
המרכיבים הנוספים מבטאים את השינויים החלים בעולם העסקי ובכלל, והשקה וחפיפה של מעגלים שהיו בעבר נפרדים וכיום משתלבים יחד כך שאם אתה נוסע ברכב חברה עם לוגו זהו חלק מתמהיל השיווק, מקום העבודה בהיותו מקום שבו האדם מבלה שעות רבות מהיום הוא חלק מהתמהיל ותהליכי העבודה עצמם נגזרים מהאסטרטגיה השיווקית.

איך קובעים את תמהיל שיווקי

תמהיל שיווקי נקבע בדרך כלל לאחר מחקר שוק מקיף לגבי השוק בו מעוניינים לפעול. המחקר נעשה בשני מישורים: ברמת המקרו- היבטים כלכליים, דמוגרפים וסביבתיים, וברמת המיקרו: מתחרים, מחירים, ורצונות הצרכנים. בדרך כלל נעזרים לצורך עריכת המחקר באנשי מקצוע שעורכים סקרי שוק, מנתחים נתונים ממאגרי מידע ומסיקים מסקנות אופרטיביות.

 

לאחר שנקבע תמהיל שיווקי יש צורך לעקוב אחר השינויים החלים בשוק ולשנות, להתאים ולעדכן בהתאם לתנאי השוק. לדוגמא: בשוק הסלולארי פעלה באמצע שנות ה-90 רק חברה אחת- חברת פלאפון, המוצר בהיותו מונופול בשוק לא היה תחרותי הן במחיר והן במגוון המכשירים והשירותים הנלווים. לאחר כניסת המתחרה החדשה סלקום, חברת פלאפון שינתה את תמהיל השיווק שלה בכל הקשור למוצר והמחיר (לרווחת לשמחת הצרכנים כמובן!) בנוסף בנוגע למאמצי המכירה שינתה חברת פלאפון את המסרים השיווקיים שלה- בתחילה היה צריך לשכנע את הצרכנים בתועלות הטלפון הנייד באופן כללי: "להפוך שעה אבודה לשעת עבודה"- מסר שהוא נכון לכל מכשיר נייד של כל חברה. לאחר כניסת סלקום לשוק, פלאפון שינתה את המסרים השיווקיים שלה כך שייווצר בידול לעומת החברה האחרת, לדוגמא: קמפיין שלם שסבב סביב איכות הקו בפלאפון להבדיל מהמתחרה.

קרא עוד כיצד לעשות עיצוב תדמית בצורה הטובה ביותר ועל חשיבותו של מיתוג אישי
admin

Share
Published by
admin

Recent Posts

בניית אסטרטגיה שיווקית מנצחת

מהי אסטרטגיה שיווקית אסטרטגיה שיווקית הינה רצף הפעולות אשר צריך ארגון לבצע בכדי לקדם את…

7 שנים ago

מהו יעוץ אסטרטגי וכיצד לבחור חברת יעוץ אסטרטגי

רק לאחר שתשלמו עשרות ומאות אלפי שקלים ליועץ אסטרטגי, תגלו אם הייתה זו השקעה מוצלחת…

7 שנים ago

חברות ייעוץ אסטרטגי הפועלות בישראל ומה ההבדלים ביניהן

החברות לייעוץ אסטרטגי הפועלות בארץ, זול זה לא הולך להיות… בארץ פועלות בין 5-10 חברות…

7 שנים ago

חברת מקינזי ישראל

חברת מקינזי הינה חברת הייעוץ הגדולה בעולם מקינזי נשכרת בשל הסיבות הנכונות וגם הלא נכונות…

7 שנים ago

חברת שלדור – ייעוץ אסטרטגי

חברת שלדור הינה חברה ישראלית מוערכת לייעוץ אסטרטגי היתרונות בעבודה עם חברת שלדור לעומת חברה…

7 שנים ago

תכנון אסטרטגי – איך לבצע תהליך תכנון אסטרטגיה מוצלח

שלושה שלבים פשוטים של תכנון יובילו אתכם לאסטרטגיה מנצחת תכנון אסטרטגי מורכב משלושה חלקים: ניתוח…

7 שנים ago