Categories: פרסום

סודות השימוש בתקשורת המונים

תקשורת המונים – העברת מסרים לקהל רב ובמהירות שיא

המאפיינים הייחודיים של תקשורת המונים

תקשורת המונים פונה לקהל גדול מאוד אך שאינו ברור, הקהל הטרוגני והפרטים בו זרים האחד לשני. תקשורת המונים הינה פומבית ולכן אינה מסוגלת לכוון את חשיפתה
ולחסור גישה עבור קהל מוגדר. תקשורת המונים הינה אפיק מהיר מאוד להפצה רחבה של מסרים (מרגע החלטת הפרסום ועד ליידוע הקהל כולו). תקשורת המונים
מאופיינת באקטואליות ורלוונטיות, שכן במטרה לעניין קהל יעד רחב והטרוגני במובנים רבים, עליה להיות חדשנית עבור כולם ועל כן אקטואלית.

האינטרנט כמדיום תקשורת המונים חריג

מתוקף אופייה, תקשורת המונים מיוצרת על ידי ארגונים אשר מעוניינים להעביר מסרים שונים כאשר לצרכני תקשורת ההמונים אין שליטה על התכנים וצורתם כלל והאינטראקציה
מצידם פאסיבית לחלוטין. יש לציין כי מדיום האינטרנט שונה בנקודה זו מיתר אמצעי התקשורת המסורתיים בכך שחלק מתקשורת ההמונים דרכו מנוהלת על ידי צרכני התקשורת עצמם.
כך קורה שבעוד שיצרני תקשורת המונים (כגון משרדי פרסום) כבולים לנורמות ונהלים אתיים (לא לפרסם בהינתן צווי צנזורה, פרסומים פוגעים, תמונות קשות לצפייה וכו'),
הגולשים עצמם (צרכני תקשורת ההמונים באינטרנט בפועל), אינם נוהגים על פי אותם כללים ומפרסמים בבלוגים ובפורומים פרסומים כמעט ללא מגבלות.

תפקידי תקשורת ההמונים – מתי להשתמש וכיצד

תקשורת המונים ממלאת חמישה תפקידים עיקריים כאשר כל אמצעי תקשורת חזק יותר במאפיינים מסוימים.
  • סיקור הסביבה: בתפקיד זה על תקשורת ההמונים לאסוף מידע בדבר אירועים, אנשים, תהליכים וכו' ולהפיצו ברבים. עיתונות הינה ערוץ תקשורת הממלא תפקיד זה בצורה יעילה.
  • תיאום ופרשנות: בהמשך לסיקור הסביבה, על תקשורת המונים לפרש ולהסביר את האירועים והתהליכים אותם היא מסקרת. לרוב את התפקיד הזה ממלאים פרשנים או אנשי מקצוע אשר מציגים לציבור את פרשנותם והניתוח של הנושאים הרלוונטיים מתוקף היותם ברי סמכות וניסיון בתחום. חלק מהפרשנים הממלאים תפקיד זה באים מהאקדמיה או מדיסציפלינות מקצועיות והם אינם עיתונאים.
  • המשכיות: חלק מהמידע אותו מציגה תקשורת המונים הינו מידע היסטורי, תרבותי, כזה המתאר נורמות חבריות וכו', ומתפקידה ליצור המשכיות בין הדורות. כדוגמה, דיווח והוספת פרשנות לקריסה של בורסות לצד משבר כלכלי או סיקור של מלחמה תוך השוואה למלחמות קודמות מלמדת את הציבור מההיסטוריה ומנחה אותו שמלחמה הינה פתרון שאינו רצוי.
  • בידור: בכוחם של אמצעי התקשורת לייצר מצב מדומה של בריחה מהמציאות. בצורה זו, תקשורת המונים באמצעות הבידור גורמת לצרכני התקשורת לשכוח את המתחים והצרות עימם מתמודדים בחיי היום יום ולהירגע לפרק זמן קצר. ערוצי התקשורת השכיחים יותר לצורך בידור הם הטלוויזיה (תוכניות), קולנוע ורדיו
  • גיוס: תקשורת המונים, מאופי פנייתה לקהל רב, יכולה לגייס את ההמונים ולרתום אותם לטובת רעיון, אמונה או אינטרס לאומי. ניתן לבצע פעולה "גיוס" באופן גלוי (תמיכה ציבורית מוצהרת בהשבת נעדרים כגון החיל החטוף גלעד שליט), או באופן סמוי (במטרה לעודד את הדרג המדיני לנהל שיחות שלום תציין התקשורת את חשיבות היחסים עם שכינינו ואת היתרונות שבכינון שלום)

 

שילוב תפקידי תקשורת המונים

באמצעות שילוב מושכל בין ערוץ תקשורת, התוכן וצורת המסר, יכולה תקשורת ההמונים לענות על מספר תפקידים במקביל. כך למשל יכול העיתון למלא תפקיד של סיקור ופרשנות גם יחד בעוד שתוכנית תיעודית עשויה להשיג המשכיות, פרשנות, בידור ואף גיוס למען לא נחזור על טעויות העבר.

עוד בנושא מומלץ לקרוא על פרסום אפקטיבי ומסרים פרסומיים.
admin

Share
Published by
admin

Recent Posts

בניית אסטרטגיה שיווקית מנצחת

מהי אסטרטגיה שיווקית אסטרטגיה שיווקית הינה רצף הפעולות אשר צריך ארגון לבצע בכדי לקדם את…

7 שנים ago

מהו יעוץ אסטרטגי וכיצד לבחור חברת יעוץ אסטרטגי

רק לאחר שתשלמו עשרות ומאות אלפי שקלים ליועץ אסטרטגי, תגלו אם הייתה זו השקעה מוצלחת…

7 שנים ago

חברות ייעוץ אסטרטגי הפועלות בישראל ומה ההבדלים ביניהן

החברות לייעוץ אסטרטגי הפועלות בארץ, זול זה לא הולך להיות… בארץ פועלות בין 5-10 חברות…

7 שנים ago

חברת מקינזי ישראל

חברת מקינזי הינה חברת הייעוץ הגדולה בעולם מקינזי נשכרת בשל הסיבות הנכונות וגם הלא נכונות…

7 שנים ago

חברת שלדור – ייעוץ אסטרטגי

חברת שלדור הינה חברה ישראלית מוערכת לייעוץ אסטרטגי היתרונות בעבודה עם חברת שלדור לעומת חברה…

7 שנים ago

תכנון אסטרטגי – איך לבצע תהליך תכנון אסטרטגיה מוצלח

שלושה שלבים פשוטים של תכנון יובילו אתכם לאסטרטגיה מנצחת תכנון אסטרטגי מורכב משלושה חלקים: ניתוח…

7 שנים ago