חשיבותו של תמהיל השיווק
המודל המסורתי של תמהיל השיווק מורכב מהמוצר, המחיר, המקום ומאמץ המכירה
-
מוצר – Product: שם המוצר,צורה, גודל, אריזה, תמיכה, אחריות, שרות וכל מה שעונה על השאלה- מה המוצר מציע ללקוח
-
מחיר – Price: עלות הייצור, מחיר המוצר, אמצעי התשלום, מימון, מדיניות התשלום: מזומן / אשראי/ תשלומים/ מראש/ בדיעבד, הנחות וכל מה שקשור לתמורה שיקבל המוכר מהקונה.
-
מקום – Place: נקודות מכירה, שיווק ישיר, שיווק לקמעונאים/ סיטונאים, מיקום גיאוגרפי של החנות, מערך הפצה ושאר ההיבטים הקשורים לדרך בה יגיע המוצר ללקוח.
-
מאמץ המכירה – Promotion: קידום מכירות, פרסום, יחסי ציבור, תקציב, אתר אינטרנט
במהלך השנים נוספו כמה מרכיבים נוספים:
-
אנשים – People: עובדים בחברה, חברי ההנהלה, צרכנים.
-
תהליך – Process: תהליכי עבודה, מכשור, מעקב אחר תהליכים.
-
עדויות פיזיות –Physical Evidence: לוגו, חולצות ומדים, רכבי חברה, מעטפות, עטים.
איך קובעים את תמהיל שיווקי
תמהיל שיווקי נקבע בדרך כלל לאחר מחקר שוק מקיף לגבי השוק בו מעוניינים לפעול. המחקר נעשה בשני מישורים: ברמת המקרו- היבטים כלכליים, דמוגרפים וסביבתיים, וברמת המיקרו: מתחרים, מחירים, ורצונות הצרכנים. בדרך כלל נעזרים לצורך עריכת המחקר באנשי מקצוע שעורכים סקרי שוק, מנתחים נתונים ממאגרי מידע ומסיקים מסקנות אופרטיביות.
לאחר שנקבע תמהיל שיווקי יש צורך לעקוב אחר השינויים החלים בשוק ולשנות, להתאים ולעדכן בהתאם לתנאי השוק. לדוגמא: בשוק הסלולארי פעלה באמצע שנות ה-90 רק חברה אחת- חברת פלאפון, המוצר בהיותו מונופול בשוק לא היה תחרותי הן במחיר והן במגוון המכשירים והשירותים הנלווים. לאחר כניסת המתחרה החדשה סלקום, חברת פלאפון שינתה את תמהיל השיווק שלה בכל הקשור למוצר והמחיר (לרווחת לשמחת הצרכנים כמובן!) בנוסף בנוגע למאמצי המכירה שינתה חברת פלאפון את המסרים השיווקיים שלה- בתחילה היה צריך לשכנע את הצרכנים בתועלות הטלפון הנייד באופן כללי: "להפוך שעה אבודה לשעת עבודה"- מסר שהוא נכון לכל מכשיר נייד של כל חברה. לאחר כניסת סלקום לשוק, פלאפון שינתה את המסרים השיווקיים שלה כך שייווצר בידול לעומת החברה האחרת, לדוגמא: קמפיין שלם שסבב סביב איכות הקו בפלאפון להבדיל מהמתחרה.